Η έννοια των Influencers στην Κύπρο άρχισε να μπαίνει στη ζωή μας το 2017, όπως ακριβώς το είχαμε προβλέψει σε προηγούμενο άρθρο μας. Πλέον, είναι ένας όρος ευρέως γνωστός που πέφτει πάντα στο τραπέζι όταν συζητάς για νέες social media (και όχι μόνο) καμπάνιες.

Ο όρος “Influencer” είναι συνδεδεμένος με ένα άτομο το οποίο έχει τη δύναμη να εμπνεύσει τους άλλους να προβούν σε μια ενέργεια ή να υιοθετήσουν ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης. Αν μιλήσουμε για την “marketing” πλευρά του Influencer, τότε θα λέγαμε πως είναι το άτομα που μπορούν να επηρεάσουν τις αγοραστικές συνήθειες άλλων ατόμων, σύμφωνα με το BusinessDictionary.com .

Το Instagram είναι η αγαπημένη πλατφόρμα των Influencers, γιατί προσφέρει μετρήσιμα αποτελέσματα και αρκετή προβολή του παραγόμενου content. Γι’ αυτό τις περισσότερες φορές θεωρούμε ως Influencers άτομα τα οποία έχουν χιλιάδες followers στο Instagram. Είναι όμως αυτό αλήθεια;

Ποιους θεωρούμε ως Micro-Influencers και ποιους ως Macro-Influencers; Τι έχει να προσφέρει ο κάθε ένας στο brand μας και τι πρέπει να προσέξουμε κατά την επιλογή τους;

Πώς κατηγοριοποιούμε τους Influencers

Micro Influencers:

Δεν θεωρούνται συνήθως celebrities και είναι άτομα που έχουν λιγότερους από 10,000 followers στο Instagram, αν πρόκειται για εξωτερικό, και πάνω από 2,000 followers, αν μιλάμε για Κύπρο. Οι Micro-Influencers είναι άτομα πολύ ενεργά στα social media και ποστάρουν συχνά υλικό σε διάφορες πλατφόρμες. Είναι επίσης άτομα αγαπητά τόσο στην παρέα τους όσο και στους γύρω τους, για αυτό και μπορούν να επηρεάσουν τις συνήθειες μιας μερίδας ατόμων. Τα άτομα αυτά πολλές φορές συνεργάζονται, μέσω agencies ή πλατφόρμων, με διάφορα brands ώστε να προωθήσουν προϊόντα που αγαπούν και ταιριάζουν στην προσωπικότητά τους.

Macro-Influencers:

Διάσημα άτομα τα οποία είναι ευρέως γνωστά είτε στη χώρα που δραστηριοποιούνται, είτε ανά το παγκόσμιο. Οι celebrities αυτοί έχουν δεκάδες χιλιάδες followers, αν μιλάμε για Κύπρο, και εκατομμύρια followers, αν πρόκειται για εξωτερικό. Οι Macro-Influencers προσεγγίζονται από τα brands τα οποία τους ζητούν να παράξουν content (φωτογραφία ή video) που θα ποσταριστεί στο προφίλ τους στα social media, με caption σχετικό με το brand που προωθείται. Μέσω των Macro-Inluencers, ένα brand τοποθετείται μπροστά στα μάτια χιλιάδων ή εκατομμυρίων ανθρώπων, κερδίζοντας μεγάλη προβολή και awareness.

Τα θετικά και τα αρνητικά των Micro-Influencers

ΘΕΤΙΚΑ

Είναι αυθεντικοί:

Συνήθως επιλέγουν να προωθήσουν τα προϊόντα που χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή και αυτό τους κάνει αξιόπιστους. Οι Micro-Influencers μοιάζουν συνήθως με το word-of-mouth marketing, γιατί συστήνουν ένα brand που ήδη χρησιμοποιούν στον κόσμο που τους παρακολουθεί στα social media.

Αυτό το είδος authenticity προσελκύει engagement, awareness και brand recall. Έτσι την επόμενη φορά που θα πάει κάποιος για ψώνια θα θυμηθεί το προϊόν που είδε να το χρησιμοποιεί ο φίλος του στο Instagram.

Κοστίζουν φθηνά:

Οι Micro -nfluencers κοστίζουν πολύ πιο φθηνά από τους Macro-Influencers. Κατά μέσο όρο €20-€40 είναι αρκετά για ένα post στο Instagram ή μερικές φορές αυτό γίνεται με την παραχώρηση δώρων.

Εύκολη η εκτέλεση της καμπάνιας:

Η εκτέλεση της καμπάνιας για το brand είναι εύκολη γιατί είναι συνήθως αυτοματοποιημένη από διάφορες online πλατφόρμες (στο εξωτερικό) ή στην Κύπρο από πλατφόρμες που έχουν αναπτύξει ένα δίκτυο από Micro-Influencers, όπως το StudentLife.

ΑΡΝΗΤΙΚΑ

Περιορισμένη προβολή και reach:

Όπως αναφέραμε, οι Micro-Influencers έχουν συνήθως λιγότερους από 10.000 followers και γι’ αυτό τα brands πρέπει να αναμένουν λιγότερο reach από τους διάσημους Influencers. Για το λόγο αυτό, πρέπει να επιλέγουν περισσότερους Micro-Influencers με διαφορετικά κοινά, για να μεγαλώνουν όσο γίνεται το reach της καμπάνιας. Παρόλα αυτά, το engagement rate των Micro-Influencers είναι 0,10% ψηλότερο από ότι των Macro-Influencers σύμφωνα με το HubSpot.

Τα brands έχουν λιγότερο έλεγχο πάνω στο αποτέλεσμα:

Αυτό συμβαίνει γιατί συνήθως υπάρχει ένας “μεσάζοντας” (πλατφόρμα, agency κ.λπ.) ανάμεσα στο brand και στον Micro-Influencer. Το brand μπορεί να δώσει σαφείς οδηγίες για το πώς πρέπει να είναι η φωτογραφία, ωστόσο το output είναι στα χέρια του Micro-Influencer.

Το ROI είναι δύσκολο να μετρηθεί:

Οι Micro-Influencers δεν έχουν τη δυνατότητα του swipe up και το Instagram δεν επιτρέπει clickable links στα captions, γεγονός που κάνει δύσκολη τη μέτρηση των direct link clicks στο site του brand.

Τα θετικά και τα αρνητικά των Macro-Influencers

ΘΕΤΙΚΑ

Υπάρχει αρκετός έλεγχος πάνω στην καμπάνια:

Το brand έχουν αρκετό έλεγχο στην καμπάνια, δίνοντας σαφείς οδηγίες για το πώς πρέπει να φαίνεται το περιεχόμενο του post, το caption κτλ. Επίσης, δίνει feedback στον Macro-Influencer για βελτιώσεις που πιθανό να χρειάζονται. Συνήθως η επικοινωνία γίνεται μέχρι να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις του brand, είναι σημαντικό όμως να δίνεται ελευθερία στον Macro-Influencer να δημιουργήσει κάτι στο οποίο θα ανταποκριθεί το κοινό του.

Αυξημένη προβολή και reach:

Λόγω του μεγάλου αριθμού followers, οι Macro-Influencers έχουν μεγάλο reach στα posts τους. Όσο πιο πολύ το brand που διαφημίζουν ταιριάζει στην καθημερινότητά τους, τόσο πιο ψηλό είναι και το engagement που πετυχαίνουν με το κοινό τους.

Είναι εύκολο να μετρήσεις το ROI:

Είναι εύκολο να μετρήσεις το ROI της καμπάνιας γιατί πολλά brands επιλέγουν να δώσουν ένα unique promo code στους Macro-Influencers. Έτσι, τα brands μετρούν την επιτυχία της καμπάνιας αναλόγως με το πόσες φορές χρησιμοποιήθηκε ο κωδικός.

ΑΡΝΗΤΙΚΑ

Υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης από το κοινό προς τους Macro-Influencers:

To product placement πολλές φορές είναι “έντονο” στο μάτι του θεατή, ο οποίος ξέρει πως αυτό που βλέπει είναι “πληρωμένο” και δεν πιστεύει πως ο Influencer χρησιμοποιεί το προϊόν στην πραγματικότητα. Επίσης, οι Macro-Influencers συνεργάζονται συχνά με brands, γεγονός που επηρεάζει την εμπιστοσύνη των fans τους καθώς καταλαβαίνουν ότι αρκετό από το περιεχόμενο είναι διαφημιστικό.

Κοστίζουν ακριβά:

Οι καμπάνιες με Macro-Influencers κοστίζουν συνήθως ακριβά, μιας και τα άτομα απαιτούν πολύ μεγαλύτερα ποσά απ’ ότι οι Micro-Influencers, γιατί είναι celebrities. Το κόστος ανά post ανέρχεται συνήθως στα €200-€400. Πολλοί υποστηρίζουν πως είναι καλύτερα να χρησιμοποιήσεις πολλούς μικρότερους Influencers αντί για έναν μεγάλο, γιατί πολλά posts από μικρότερους Influencers φέρνουν καλύτερα αποτελέσματα παρά ένα post από μεγάλο Influencer, χρησιμοποιώντας τους ίδιους πόρους (budget).

Η εκτέλεση της καμπάνιας είναι πιο δύσκολη:

Η καμπάνια είναι πιο δύσκολο να εκτελεστεί γιατί απαιτείται περισσότερος χρόνος οργάνωσης και συνεννόησης με τον manager, με το PR agency κ.λπ.. Επίσης, διάσημα πρόσωπα είναι πιο επιλεκτικά σχετικά με τα brands που θα ήθελαν να συνεργαστούν, ώστε να ταιριάζουν με την εικόνα τους.

Εσύ ποιους πρέπει να επιλέξεις;

Τόσο οι Micro-Influencers όσο και οι Macro-Influencers έχουν και θετικά και αρνητικά όταν αποφασίζει ένα brand να τους αξιοποιήσει, και είναι και οι δύο κατηγορίες πολύ χρήσιμες.

Ο καλύτερος τρόπος για να καταλάβει ένας marketer ποιοι φέρνουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα είναι να χρησιμοποιήσει και τις δύο κατηγορίες, ανάλογα με τους στόχους της καμπάνιας, το κοινό που θέλει να προσεγγίσει, το διαθέσιμο budget και άλλους παράγοντες που θα λάβει υπόψη το brand. Πάντοτε όμως πρέπει να βρεθεί η μέθοδος μέτρησης των αποτελεσμάτων των Influencers, σύμφωνα με τα KPI που θα καθορίσει το brand ή το agency.

Ακόμη, μια καλή μέθοδος είναι χρησιμοποιηθεί ένας συνδυασμός από Micro και Macro Influencers στην ίδια καμπάνια, για να επιτευχθεί το maximum reach, όπως έγινε και στην πρόσφατη καμπάνια του StudentLife Trends με τη Forever 21!

Θα ήθελες κι εσύ να εκτελέσεις Influencers campaign για το brand σου; Επικοινώνησε μαζί μας για να σου δώσουμε ιδέες στο 7000 99 20 ή στο [email protected]!

Κάνε εγγραφή στο StudentLife Insights Newsletter για να είσαι up-to-date με ότι παίζει στον κόσμο των νέων. Κάθε τελευταία Πέμπτη του μήνα στο inbox σου!